Hvor vigtig er forsiden?

Hvor vigtig er forsiden?

Som SEO ansat er opbygning af landingssider daglig rutine og en essentiel del i bestræbelserne på at optimere sit site. Hele formålet er at få kunden fra søgemaskinerne, direkte ind på den relevante side med det efterspurgte indhold.

Det hele handler om at kunne opstille det mest perfekte og relevante sølvfad for en potentiel kunde. Landingssider indeholder typisk en relevant og informativ tekst, et par eksempler på de perfekte produkter, et par eksempler på nogle produkter som kunne være gode alternativer, samt et par linjer omkring tidligere kunders enorme tilfredshed og tryghed over at handle hos lige præcis os.

De fleste webshops bruger deres forside til at vise de bedste tilbud, give et godt billede af firmaprofilen samt skabe tryghed og troværdighed. Men når nu de SEO ansatte bruger så mange kræfter på at lave landingssider der skal få kunden væk fra forsiden og ind på den relevante produktside i første hug, hvordan performer forsiden så egentlig i forhold til tidligere?  Er det overhovedet relevant at optimere sin forside mod salg?

Hos Speedline A/S har vi sammenlignet de besøgende der er kommet fra søgemaskinerne og ind på forsiden fra sidste år, med i år. Det skal siges, at vores forside ikke har gennemgået væsentlige ændringer i året der er gået – de ændringer der måtte have været, har været med det formål at forbedre nedenstående tal.

Har du ikke helt styr på de forskellige SEO-begreber? jeg har lavet en artikel med ti essentielle udtryk indenfor søgemaskineoptimering, du finder den her

  • Afvisningsprocenten for besøgende fra google til forsiden er steget med 31,38%

Tallet kan være en kombination af mange ting, men ét af forklaringerne kan være den stigende tendens til at kunderne ikke “orker” at finde frem til den rigtige side, når de står helt ude på forsiden. Derfor smutter de tilbage på googles søgemaskiner.

  • Antallet af sider pr. session fra besøgende via forsiden er faldet med 7,49%

Her er det vigtigt at understrege, at der er tale om de besøgende der kommer fra forsiden. Overordnet set kan dette tal ellers være yderst positivt, da det kan være en klart signal om at kunderne har fået kortere vej til de relevante produkter. Men når de kommer fra forsiden kan det også være et tegn på at kunderne hurtigere giver op. I gennemsnit brugte vores kunder fra forsiden 12,04 klik sidste år, i år er tallet faldet til 11,14.

  • Gennemsnitlig sessionsvarighed er faldet med 5% fra forsidebesøgende.

Efter et helt år med fokus på at skabe godt indhold der skal holde kunden længere tid på webshoppen, er det alligevel gået modsat. De kunder der kommer ind via google og ind på forsiden, bruger stadig mindre tid på vores side. Det kan være endnu et tegn på stigende utålmodighed blandt de besøgende.

  • Konverteringsrate faldet med 3,64% fra forsidebesøgende

Selvom vores webshop overordnet set performer bedre på næsten alle parametre, så er konverteringsraten på de som kommer ind via forsiden, faldet. 3,64% (svarende til 0,14 pct. point) Det er isoleret set ikke alvorligt, men det er endnu et tegn på, at kunden forlanger stadig mere aktuelt indhold på færre klik.

Hvad bruger du forsiden til?

Jeg er oplært med tesen om at forsiden er den vigtigste side vi har. Det er roden på hjemmesiden, hvorfra alting spirer. Desværre har alle hjemmesider efterhånden den samme viden. De fleste forsider har følgende:

  • Søgefelt
  • fedt logo/slogan
  • lækker menu struktur
  • troværdigheds elementer (tlf. nr, prisgaranti, returret, fri fragt, trustpilot, bytteservice)
  • en tekst der udtømmer branchens floskler
  • Et par knaldtilbud

Flere hjemmesider har fremhævet søgefeltet og inviterer i højere grad til at benytte søgning, fremfor menuer.

I dag kan de fleste søgefelter på en webshop:

  • Komme med kvalificerede forslag før du er færdig
  • Finde produkter frem, trods stavefejl
  • Søge sig frem til både produkter, landingssider, brands og kategorier.

    forsidetopmenu
    Forskellen på Speedline.dk nuværende og kommende forside. Søgefeltet er centreret og menuen endnu mere simpel

 

Muligvis kan andre webshops aflæse de samme tal på webshoppen, som Speedline, nemlig at folk er mere utålmodige og vil have det rigtige produkt frem på skærmen med det samme.

Kan denne tendens ændres? Bør man i højere grad tænke i søgninger, fremfor menu-struktur. Bør man droppe forsiden og lade den fungere som en kombineret “Om X-virksomhed / kontakt os” eller findes en helt tredje mulighed?

Hvornår har du sidst besøgt en forside på en webshop?

 

 

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *